Žurnāli, kurus lasu es:

Arhīvs
Augusts, 2020
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
DŽOZEFS O’KONORS: BAIĻU PĀRVARĒŠANA 1. NODAĻA: MŪSU BAIĻU PIEREDZE 2. APAKŠNODAĻA: Nepareiza izturēšanās baiļu situācijā
Publicēts 28. janvārī, 2009.
Pret bailēm var izturēties dažādi. Pastāv atšķirīgi veidi kā no tām atbrīvoties, bet ir arī uzvedības modeļi, kas paverdzina vēl vairāk, līdz zāles kļūst ļaunākas par pašu kaiti. Šajā nodaļā vairāk par to, kā nevajadzētu izturēties situācijās, kad uzmākušās bailes.

Īstu baiļu gadījumā

BEZMAKSAS SMS

Tulkošanas pakalpojumi

Īstu baiļu iespaidā pastāv iespēja, ka baiļu sajūta jūs burtiski paralizē - kā dzīvnieku, kurš noķerts starmešu gaismā. Šādu rīcību izraisa reakcija uz bailēm, kuru kontrolē smadzeņu daļa amigdala. Šāda impulsa pozitīvais nolūks ir likt jums pārtraukt darīt to, ko jūs darāt, lai visu uzmanību varētu veltīt iespējamajām briesmām. Ja jūs sastingstat un tā arī paliekat, tad panāktais rezultāts ir tieši pretējs pozitīvajām nolūkam. Kad esat sastinguši, jūs neko nevarat iesākt, jūs esat bezpalīdzīgi. Tā vietā jums būtu jākustas!

Tikpat kaitīga reakcija uz bailēm ir panika. Tā ir bezjēdzīga rīcība bez noteikta mērķa. Šādā stāvoklī jūs no nokaitētas pannas spējat pa taisno ielēkt ugunī, respektīvi, pakļaut sevi vēl lielākām briesmām.

Uz bailēm tāpat iespējams reaģēt ar dusmām, jo šo abu parādību gadījumā smadzenēs izdalās vienādas ķīmiskās vielas. Tomēr dusmas ir jākontrolē, savādāk tās var novest pie jaunām nepatikšanām.

Vislabākā reakcija uz īstām bailēm ir tūlītēja rīcība, lai nekavējoties atbrīvotos no draudošajām briesmām. Tālāk būtu jāseko kritiskam situācijas novērtējumam, lai varētu saprast kā rīkoties tālāk.

 

Neīstu baiļu gadījumā

 

Uz neīstām bailēm iespējamie reakciju veidi var būt ļoti līdzīgi. Baiļu iespaidā jūs varat sastingt. Bieži vien tas izpaužas kā „smakšana”. Jūs jūtaties bezpalīdzīgi, šausminošais iznākums šķiet neizbēgams, vairs nav nekā, ko jūs lietas labā varētu darīt. Daži cilvēki uz bažām iemācās reaģēt ar šāda veida bezpalīdzību: viņi kļūst pasīvi un neko nedara, lai sev palīdzētu tiešā veidā. Medicīniskie pētījumi ir apstiprinājuši, ka šāda veida reakcija var jums likt saslimt.

Neīstas bailes tāpat jums arī var likt izjust paniku. Viena no baiļu ļaunākajām īpašībām ir tāda, ka tās var „atslēgt” jūsu kritisko domāšanu. Jūs ne tikai jūtaties apdraudēts, bet jūsu stāvoklis jums neļauj racionāli izvērtēt situāciju, lai no tā atbrīvotos. Tieši tādēļ šādā situācijā jums nepieciešams izmainīt savu emocionālo stāvokli, lai cik arī briesmas nebūtu draudīgas.

Arī dusmas, tāpat kā gadījumā ar īstām bailēm, var būt viena no iespējamajām reakcijām uz neīstām bailēm. Tās var būt noderīgas, ja dod enerģiju rīcībai cīņā ar bailēm. Tomēr visbiežāk dusmas jums neļaus pieņemt izsvērtus lēmumus brīžos, kad skaidrs saprāts būs visnepieciešamākais.

Viena no iespējamajām reakcijām ir vainas izjūta. Tās pozitīvais nolūks ir vērst kaut ko, kas noticis nepareizi, uz labo pusi. Vainas izjūta saistās ar to, ka jūs jūtaties atbildīgs par kaut ko, kas noticis nepareizi, neatkarīgi no tā vai tas atgadījies realitātē vai iztēlē. Vainas izjūta arī var rasties, ja nav izpildīts pienākums vai saistības pret citiem, vai arī, ja par kādu domātas slitas domas. Parasti vainas sajūta tiek attiecināta uz kaitējuma nodarīšanu citiem, taču tā var arī kaitēt pašiem šo domu domātājiem. Vainas sajūtas izjušana ir sevis sodīšanas forma un ir viena no destruktīvākajām emocijām.

Kauna sajūta ir ļoti cieši saistīta ar vainas izjūtu. Kauns rodas tad, kad apzināmies savas rīcības neadekvātumu, sliktu rīcību vai stulbumu. Justies vainīgam vai kaunēties par savām bailēm ir bezjēdzīgi. Tādā veidā baiļu sajūta tiek vienkārši pārklāta ar vēl vienu nepatīkamu sajūtu slāni. Neirolingvistiskajā programmēšanā (NLP) to sauc par „metastāvokli” – tā ir sajūta, kura jums ir par citu sajūtu. Tā rezultātā pamata sajūta tiek izjusta vēl spēcīgāk.

Nekad nejūtieties vainīgi vai nokaunējušies par baiļu sajūtu, pat tad, ja citi cilvēki saka, ka jums vajadzētu tā justies, vai mēģinātu jums likt tā sajusties. Tā vietā strādājiet pie tā, lai atbrīvotos no baiļu sajūtas. Vainas un kauna sajūta ir pretējas emocijas izpratnei un nekad jums nepalīdzēs uzveikt bailes.

Galu galā uz neīstām bailēm cilvēki mēdz reaģēt ar projekcijas palīdzību. Projekcija nozīmē to, ka jūs savas sajūtas piedēvējat kādam citam, tādējādi sevi no tām aizsargājot. Tādā veidā, kad jūs projicējat bailes, jūs no tām nevarat atbrīvoties, jo jūs domājat, ka tās pieder kādam citam. Labs veids kā pārliecināties vai īstenībā neesat nobijies no kā tāda, ko piedēvējat citiem, ir pajautāt sev vai tas arī nebiedē jūs pašus.

Tulkošanas pakalpojumi

Komentāri
Tavs vārds:
Tavs e-pasts:
Tava mājas lapa:
Ievadi šī portāla nosaukumu: