Žurnāli, kurus lasu es:

Arhīvs
Augusts, 2020
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
DŽOZEFS O’KONORS: BAIĻU PĀRVARĒŠANA 1. NODAĻA: MŪSU BAIĻU PIEREDZE 3. APAKŠNODAĻA: Baiļu apgūšana (learning) un aizmiršana (unlearning)
Publicēts 11. februārī, 2009.
Esmu nonācis līdz 3. apakšnodaļas izklāstam. Tajā vairākās daļās atstāstīšu kā mēs iemācāmies neīstas bailes, par bērnu bailēm, par patīkamajām bailēm un par iemācīšanos bailes aizmirst. Savukārt nākamajā, 4. apakšnodaļā pievērsīšos atreferējumam par baiļu valodu.

Nekas nav biedējošāks par nezināšanu, kura rīkojas (J.V. Gēte).

SŪTI BEZMAKSAS SMS!

Īstas bailes mēs neiemācāmies, taču neīstas bailes gan varam uzskatīt par iemācītām. Un tas nozīmē, ka no tām mēs līdzīgā veidā varam arī iemācīties atbrīvoties. Ierodoties pasaulē, bērnam daba devusi tikai triju veidu bailes: bailes no krišanas, bailes no pamešanas un bailes no pēkšņiem, skaļiem trokšņiem. Tas arī viss.

Krišana un pamešana mazulim var būt nāvējoša un bailes zīdainim ir spēcīga, nepatīkama un sāpīga pieredze. Pērkona grāviens liek salēkties pat pieaugušajiem. Tāpēc var uzskatīt, ka viss pārējais, kas jūsos nav ielikts kopš dzimšanas, ir apgūts jeb iemācīts.

 

Septītais baiļu likums: Nākot pasaulē mūsos ir iedzimti divi baiļu pamata veidi – bailes no krišanas un bailes no pamešanas. Visas pārējās bailes mēs iemācāmies

-         No piemēra

-         Traumas rezultātā

-         Atkārtošanās rezultātā

-         No informācijas

 

Mūsu dzīves laikā mēs iemācāmies baidīties no daudz vairāk lietām, nekā tikai no krišanas un pamešanas. Ja jūs zīdainim parādīsiet zirnekli, tas drīzāk centīsies to apēst, nevis sāks raudāt. Tomēr, ja viņa māte vai citi pieaugušie uz zirnekli reaģēs ar bailēm, tad tāpat rīkosies arī mazulis. Bērni rūpīgi vēro pieaugušos un lielāko daļu lietu iemācās no viņiem bez norādījumiem no malas.

Iedomājieties, ka esat ievietots nepazīstamā vidē. Jums nav ne jausmas, kas ir bīstams un kas nav. Taču, ja jūs tur ieraudzītu iedzīvotājus (kuri jūsuprāt šo vidi pārzina), kas ar bailēm uz kaut ko reaģē, tad jūs rīkotos tieši tāpat. Kādēļ riskēt? Tieši tādā pašā situācijā nonākuši bērni. Tie mācās, kopējot un vērojot pieaugušos, kuri, šķiet, par sarežģīto pasauli zina tik daudz. Baidīties mums tiek iemācīts: dažkārt tam ir labs pamatojums, bet dažkārt tam nav pilnīgi nekāda iemesla.


Komentāri
Tavs vārds:
Tavs e-pasts:
Tava mājas lapa:
Ievadi šī portāla nosaukumu: